داربست فلزی
نوشته شده توسط : سارا موسوی

داربست (Scaffold) سازه ای موقت است که برای نگهداری و حمایت کارگران و مواد و تجهیزات به هنگام ساخت، نگهداری و تعمیر ساختمان ها، پل ها و سایر سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مهم ترین و اصلی ترین موارد استفاده از داربست، ایجاد یک سکوی مستحکم برای کارگران ساختمان جهت دسترسی آنها به نقاط دشوار و غیر قابل دسترس می باشد. از این رو اجرای درست و ایمن آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا داربستهای نا امن می توانند موجب آسیب جدی و یا حتی مرگ شوند.

داربستها از نظر جنس مصالح تشکیل دهنده به دو نوع داربست فلزی و چوبی دسته بندی می شوند. داربستهای فلزی از لوله های فولادی ای که با بست به یکدیگر مونتاژ شده اند، تشکیل شده و غالبا از استحکام بسیار بالایی برخوردارند. داربستهای چوبی قدیمی ترین و ساده ترین نوع می باشند که برای ساخت آن از چوب استفاده می گردد و غالبا به صورت ثابت می باشند.

اجزای تشکیل دهنده

داربستها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که برخی از آنها به شرح زیر می باشد:

ستون (Standard): همان اعضای عمودی می باشند که حدود ۶ متر طول دارند. ستون ها به منظور انتقال بار به زمین مورد استفاده قرار می گیرند. به منظور محکم نمودن این ستون ها و توزیع بار از قسمت تحتانی ستون بر روی تکیه گاه غالبا از صفحات زیر ستون استفاده می گردد. در اجرا باید توجه نمود که همه پایه های عمودی آن در یک خط مستقیم قرار گیرند و حداکثر فاصله آنها از هم غالبا ۲ متر می باشد. لوله افقی (Ledger): لوله های افقی که عمود بر ستون بسته می شوند به منظور مهار داربست به صورت طولی استفاده می گردند.

لوله های مهار (Brace): لوله های مهار به منظور جلوگیری از حرکت به صورت قطری نصب می شوند و موجب افزایش استحکام و پایداری داربست می گردند.

لوله های عرضی (Putlog): این لوله ها در میان دو لوله افقی نصب می گردند.

لوله های زیر تخته ای: این لوله ها به صورت عمود بر دو ستون و بین آنها به منظور ایجاد مکانی برای سکوی کار نصب می گردند.

سکوی کار: سکوی کار برای ایجاد فضای مناسب برای کار استفاده می شود.

شمع مایل: شمع های مایل لوله هایی هستند که به صورت شیب دار به منظور افزایش استحکام و ایمنی بر روی زمین و یا ساختمان مجاور قرار می گیرند.

پایه قابل تنظیم: این پایه ها به منظور تنظیم ارتفاع به جداره داخلی پایین متصل می شوند.

داربست: از بست ها برای اتصال لوله ها و اجزای داربست به یکدیگر استفاده گردیده و جنس آنها از فولاد می باشد. بست لوله زیر تخته ای، بست گردان، بست راست گوشه، بست پله ای، بست خاردار و … از جمله بست های مورد استفاده در اجرا می باشند. از بست گردان برای اتصال یک مهار به ستون یا لوله افقی استفاده می گردد. بست راست گوشه نیز برای اتصال ستون به لوله افقی کاربرد دارد. بست پله ای در پله و پاگرد استفاده شده و موجب افزایش ایمنی می گردد. از بست های خاردار برای اتصال لوله های دو تکه استفاده می شود. بست لوله زیر تخته ای نیز به منظور اتصال لوله زیر تخته ای یا لوله های عرضی به لوله افقی سرتاسری استفاده می گردد.

قید دیواره درگاهی: این جزء از داربست نوعی لوله می باشد که بین دو سطح یکپارچه قرار داده می شود تا اتصال داربست به ساختمان محکم تر گردد. به منظور اتصال قید دیواره درگاهی از قید داربست که در واقع یک لوله می باشد استفاده می شود.

میله شکاف دار اتصال: این میله به منظور اتصال داخلی دو لوله به یکدیگر و طویل کردن لوله ها مورد استفاده قرار می گیرد.

توپی های پلاستیکی: از این توپی ها به منظور جلوگیری از آسیب دیدن افراد حین برخورد با دار بست استفاده می گردد. توپی های پلاستیکی در انتهای لوله ها نصب می شوند.

انواع داربست

داربست انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. انواع آن به شرح زیر می باشند:

داربست فلزی (Steel Scaffold)

داربست های فلزی به دلیل داشتن استحکام بالا و همچنین ایمنی بیشتر، امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. همان طور که پیش تر بیان گردید این داربستها با استفاده از لوله های فولادی ساخته می شوند. ساخت و برچیدن آن بسیار آسان بوده و از مقاومت بالایی در برابر آتش برخوردارند. اگرچه این داربستها بسیار پرهزینه می باشند اما استفاده از آن به دلیل مزیت های بیان شده بسیار افزایش یافته است.

داربست منفرد (Single Scaffold)

داربست منفرد که اغلب در سازه های آجری و سنگی مورد استفاده قرار می گیرد به عنوان داربست لایه آجر نیز شناخته می شود. در واقع از آن در سازه هایی که امکان سوراخ نمودن دیوار وجود دارد استفاده می گردد. داربستهای منفرد از لوله های عمودی و افقی، تیر عرضی و … تشکیل شده اند که این لوله های عمودی (Standards) به موازات دیوار و با فاصله حدود ۲/۱ متر از آن نصب می شوند. همچنین فاصله بین لوله های عمودی از هم حدود ۲ تا ۵/۲ متر می باشد. فاصله بین لوله های افقی (Ledgers) که به منظور اتصال اعضای عمودی مورد استفاده قرار می گیرند بین ۲/۱ تا ۵/۱ متر می باشد. تیرهای عرضی (Putlogs) نیز با فاصله بین ۲/۱ تا ۵/۱ متر از یک سر به دیوار و از سر دیگر به لوله های افقی متصل می شوند.

داربست دوبل (Double Scaffold)

داربستهای دوبل که گاهی به آن مستقل (Independent Scaffold) نیز گفته می شود غالبا در سازه های سنگی مورد استفاده قرار گرفته و از انواع منفرد قوی تر می باشند. از آنجایی که در دیوارهای سنگی ایجاد سوراخ به منظور نگه داری تیرهای عرضی دشوار می باشد، لذا به منظور تقویت این داربست، دو ردیف از آن ایجاد می گردد. به نحوی که فاصله ردیف اول از دیوار ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر بوده و ردیف دوم با فاصله ۱ متر از ردیف قبلی (یا حدود ۲/۱ تا ۵/۱ متر از دیوار) ساخته می شود. سپس تیرهای عرضی بر روی هر دو ردیف از داربست قرار داده می شوند. همچنین به منظور افزایش استحکام و مقاومت از لوله های مهاری استفاده می گردد.

داربست کنسولی (Cantilever Scaffold)

داربست کنسولی شبیه به داربستهای دوبل می باشد، با این تفاوت که در قسمت انتهایی با استفاده از یک نگهدار پشتیبانی می شوند. در واقع در این نوع داربست سوزن های فرو رفته در دیوار از تیرهای عمودی پشتیبانی می نمایند. یکی از مزایای آن این است که در ساخت قسمت فوقانی یک ساختمان بلند با حذف داربستهای غیر ضروری در قسمت های تحتانی، امکان رفت و آمد وسایل نقلیه را فراهم می نماید. علاوه بر این از پروژه هایی که زمین آن قابلیت نصب المان های عمودی را ندارد نیز استفاده می گردد.

داربست معلق (Suspended Scaffold)

برای کار در قسمت های بالایی ساختمان مانند نقاشی ساختمان های بلند استفاده می گردد، زیرا در این حالت استفاده از این نوع داربستها اقتصادی تر و راحت تر از انواعی است که استانداردهای آن بر روی زمین اجرا می شوند. در دو نوع ثابت و محرک قابل اجرا هستند که در نوع محرک آن می توان از قرقره و یا موتورهای برقی استفاده نمود. از آن ها به ویژه در ساختمان های با ارتفاع بیشتر از ۳۰ متر متداول می باشد.

نکات اجرایی

به منظور جلوگیری از سقوط اجسام و آسیب دیدن عابران قرار دادن دالان سرپوشیده داربستی در امتداد معابر لازم و ضروری است.

توصیه می گردد که در عملیات ساختمانی با ارتفاع بیشتر از ۳ متر از نوع فلزی استفاده گردد.

تخته هایی که روی سکو چیده می شوند باید نزدیک به هم قرار گیرند به طوری که فاصله بین تخته های به کار رفته نباید بیشتر از ۵/۲ سانتی متر باشد. همچنین در سکوهای با ارتفاع بیشتر از ۲ متر باید از تخته پنجه استفاده نمود.

حداقل مقدار پهنای مورد نیاز سکو برای ایستادن حداقل ۶/۰ متر می باشد. در صورتی که از سکو برای قرار دادن مصالح نیز استفاده گردد حداقل پهنای مورد نیاز به ۸۵/۰ متر افزایش می یابد.

حداقل سطح اتکای زیر ستون ها باید ۲۲۵/۰ متر مربع باشد.

غالبا به ازای هر ۲ متر ارتفاع بین ۶ تا ۷ پله در نظر گرفته می شود. همچنین در هر دو متر ارتفاع به منظور رفع خستگی باید پاگرد نصب گردد.

قیمت داربست

قیمت داربست وابسته به عوامل مختلفی همچون مقدار فولاد مصرفی، ضخامت لوله های داربست، محل نصب، هزینه اجرا و … می باشد. با تغییر ضخامت لوله ها و همچنین با توجه به نوسانات بازار و تغییر قیمت فولاد، قیمت داربست نیز تغییر کرده و ثابت نمی باشد.

برای آشنایی بیشتر و ثبت سفارش به سایت داربست سیماساز مراجعه کنید.





:: برچسب‌ها: داربست سیماساز , داربست , فلزی , داربست فلزی و نکات ,
:: بازدید از این مطلب : 242
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: