داربست چیست؟ معرفی انواع داربست
نوشته شده توسط : سارا موسوی

از انواع داربست‌ ها در کار ساخت و ساز استفاده می شود. ابتدا با تعریف داربست آشنا می‌شویم و سپس در مورد هر کدام از آنها توضیح خواهیم داد.

از داربست چه می‌دانیم؟

خوب، داربست فلزی فقط یک سازه موقت فلزی و یا چوبی است که برای حمایت از سازه اصلی مورد استفاده قرار می‌کیرد، و در عین حال به عنوان بستر یا یک پایه برای کارگران در حین انجام کارهای ساختمانی عمل می‌کند. با توجه به نوع کار ساخت و ساز، از انواع مختلفی از داربست ها استفاده می‌شود. داربست باید به خوبی مونتاژ شود، مستحکم باشد تا از کارگران و دیگر مصالح ساختمانی که بر روی آن قرار میگیرند، حمایت کند

انواع مختلف داربست های مورد استفاده در ساخت و سازبه طور خلاصه در زیر شرح داده شده است.

داربست خرپا

داربست خرپا

در داربست های خرپا، صفحه‌ی اصلی کار روی نردبان‌های متحرک یا سه پایه قرار داده می شود. این داربست برای ارتفاع 5 متری استفاده می‌شود و به طور معمول برای کار در داخل اتاق مانند تعمیرات، نقاشی و موارد مانند آن استفاده می‌شود.

Steel-Scaffolding

داربست فلزی

داربست فلزی از لوله ها، اتصالات و بست های فلزی که به هم متصل می شوند، تشکیل شده است. مونتاژ و برچیدن این داربست آسان است و در عین حال نیازمند مهارت و دقت بالایی برای نصب است. این نوع داربست استحکام بهتر، دوام بیشتر و مقاومت بالایی دارد. اگرچه اندکی هزینه نصب آن نسبت به سایر داربست‌ها بیشتر است، اما ایمنی بیشتری برای کارگران فراهم می‌کند. به همین دلیل است که این نوع داربست امروزه به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3. Patented Scaffolding

داربست اسکلتی

داربست های اسکلتی نیز از فولاد ساخته می شوند. با این حال، آن‌ها با کوپلینگ و قاب‌های خاص نصب می‌شوند. این نوع داربست‌ها به صورت آماده در بازار موجود هستند.بستر کار بر روی قلاب‌ها تنظیم شده است که برای سطح مورد نیاز در این نوع داربست‌ها قابل تنظیم هستند.

داربست معلق

داربست های معلق

داربست‌های معلق به طور عمده برای نقاشی، تعمیرات، شستشو و... مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این نوع داربست، با استفاده از زنجیر یا طناب، بستر کار از سقف به حالت آویزان قرار می‌گیرد و می‌توان آن را روی سطح مورد نظر بالا یا پایین برد.

داربست کنسولی

داربست بازویی (کنسولی)

در داربست های بازویی، استاندارد ها توسط زنجیره‌ای از سر ستون‌ها پشتیبانی می شوند و این سر ستون ها از طریق سوراخ‌هایی به دیوار متصل می شوند. این یک نوع داربست "تک فریم" است. در نوع دیگری، سر ستون ها از طریق سوراخ‌هایی در داخل کف‌ها قرار داده می شوند وبه این این نوع داربست، داربست های دوبله گفته می‌شود. هنگام ساخت داربست های کنسولی، باید بسیار مراقب بود. به طور معمول در شرایط زیر داربست‌های کنسولی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هنگامی که قسمت بالای دیوار در حال ساخت است

هنگامی که زمین نزدیک به دیوار و آزاد است

هنگامی که زمین نمی‌تواند استانداردها را بر آورده سازد

Single-Scaffolding

داربست تک یا واحد

داربست های تک معولا برای بنایی استفاده می شوند و به آن داربست لایه آجر نیز گفته‌ می شود. داربست‌های تک شامل پایه، تیر افقی چوب بست، لوله افقی داربست و ... هستند که به دیوار در فاصله‌ی حدود 1.2 متصل می‌باشد. فاصله بین پایه‌ها حدود 2 تا 2.5 متر است. لوله افقی داربست به پایه‌ها در فاصله تقریبی 1.2 تا 1.5 متر متصل می‌شوند. تیر افقی چوب بست از شکاف دیوار به سمت انتهای لوله افقی داربست خارج می‌شود. تیر افقی چوب بست در فاصله‌ای بین 1.2 تا 1.5 متر قرار می‌گیرند.

داربست دو طرفه

داربست دو طرفه (دوبل)

داربست دو طرفه به طور معمول برای بنایی استفاده می‌شود، بنابراین، داربست بنایی نیز گفته می شود. همچنین به آن داربست مستقل نیز می‌گویند. معمولا در دیوارهای سنگی، ایجاد سوراخ در دیواربرای حمایت از تیر افقی چوب بست، دشوار است. بنابراین، ازدو داربست دو طرفه استفاده می شود.اساسا، ردیف اول حدوب 20 تا 30 سانتی متر دور از دیوار قرار می‌گیرد و ردیف بعدی یک متر با آن فاصله دارد. چوب بست‌های افقی توسط هر دو فریم پشتیبانی می‌شوند. به منظور قوی تر کردن آن، مهاربندی متقاطع و تیر شیب دار استفاده می‌شود.

داربست صنعتی مرحله دار

داربست صنعتی مرحله دار (Kwikstage)

داربست صنعتی مرحله‌دار از فولاد گالوانیزه ساخته شده است. جمع کردن و راه ادازی این داربست آسان است. این سیستم داربست برای سازندگانی که در پروژه‌های بزرگ یا کوچک کار می‌کنند، بسیار مفید است. هر کجا که داربست معولی به کار می‌رود، داربست صنعتی مرحله دارنیز می‌تواند به عنوان جایگزین استفاده شود. با استفاده از سیستم همبندی قوی و ایمن، سیستم چند تکه‌ای این داربست می‌تواند در هر ارتفاعی ساخته شود.

آدران داربست

وب سایت آدران داربست با همکاری شرکت بست ایران فعالیت خود را از آبان سال ۹۷ شروع کرده است.

برای اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با سایت داربست سیماساز مراجعه کنید.





:: برچسب‌ها: داربست سیماساز , داربست , فلزی , داربست فلزی و نکات ,
:: بازدید از این مطلب : 202
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: