معرفی انواع داربست
نوشته شده توسط : سارا موسوی

حتما تاکنون یک داربست را از نزدیک دیده‎اید و یا حداقل نام داربست به گوشتان خورده است. داربست نیز مانند هر چیز دیگری انواع مختلف دارد. این دسته‎بندی‎ها ممکن است براساس کاربرد و یا براساس جنس باشند. اما قبل از اینکه به سراغ دسته‎بندی‌ها و انواع مختلف داربست که موضوع اصلی این مقاله است برویم بهتر است یک تعریف از آن ارائه دهیم.

داربست چیست؟

داربست یک سازه موقت است که به منظور پشتیبانی از سازه اصلی بنا میشود و همچنین با کمک آن کارگرها میتوانند کار خود را انجام دهند. داربستها انواع مختلفی دارند که در انواع مختلف کارهای ساختمانی از آنها استفاده میشود و ممکن است چوبی یا فلزی باشند. داربست استفاده شده در ساختمان باید محکم و مقاوم باشد که بتواند وزن مسالح و افرادی که روی آن کار میکنند را تحمل کند.

انواع داربست برای ساختمان:

موارد زیر انواع داربست مورد استفاده در ساختمانها میباشند:

      داربست تکی

      داربست دوبل

      داربست سگدست

      داربست معلق

      داربست خرک

      داربست فلزی

      داربست بی بازو

 



داربست‌های فلزی: این نوع داربست‌ها همانطور که از نامشان پیداست از فلز ساخته می‌شوند. این داربست‌ها از لوله‌های فولادی که اصطلاحا به آنها لوله 5 سانتیمتری می‌گویند؛ ساخته می‌شوند. این لوله‌ها که آنها را با بست‌های مخصوص مونتاژ می‌کنند؛ حداقل باید 4 میلیمتر ضخامت داشته باشند.
داربست معلق: نوعی دیگر از داربست، داربست‌های معلق است که آنها را به دیوارهای ساختمان وصل می‌کنند. این نوع داربست برای زمان‌هایی کاربرد دارد که نمی‌توان داربست را روی زمین برپا کرد. یعنی این کار یا عملا غیر ممکن است و یا هزینه بسیار زیادی در پی خواهد داشت. داربست معلق مانند یک سکو از دیوار بیرون می‌زند و به همین‌خاطر به آن داربست سکویی یا تخته زیرپایی نیز می‌گوید.
داربست پایه‌دار: این نوع داربست مناسب زمان‌هایی است که لازم است سریعا یک داربست سرهم شود. البته باید توجه داشت در این نوع داربست بیش از سه ردیف خطرناک خواهد بود. همچنین ردیف اول از زمین یا طبقه‌ای که داربست روی آن قرار می‌گیرد نباید بیش از 4 و نیم متر باشد. پایه‌ها در این داربست ثابت هستند و برای بالا و پایین رفتن از نردبان استفاده می‌شود.
داربست خرپا: درباره این داربست باید گفت؛ از یک سه پایه برای نگهداری از صفحه اصلی داربست استفاده می‌شود. این داربست معمولا بیشتر از 5 متر ارتفاع ندارد و از آن و برای انجام کارهای درونه ساختمان و اتاق‌ها مانند نقاشی ساختمان استفاده می‌شود.
داربست‌های اسکلتی: این داربست‌ها نیز از جنس فلز هستند.برای نصب این داربست از کوبلینگ استفاده می‌شود. جالب است بدانید این داربست‌ها در بازار به‌صورت آماده وجود دارند و برای کارهای مختلف می‌توان آنها را به‌ شکل‌های مختلف تغییر داد.

 


کاربرد داربست‌ها
از داربست‌ها به جز در ساختمان‌سازی در موارد بسیار دیگری نیز استفاده می‌شود. فرض کنید ما برای ساخت یک برنامه یا یک سخنرانی به یک استیج موقت نیاز داشته باشیم.داربست‌ها کار ما را به‌راحتی راه می‌اندازند. یا فرض کنید مسجد محل بخواهد یک ایستگاه صلواتی برای ایام خاص درست کند؛ این کار را می توان به کمک داربست‌ها انجام داد. از دیگر موارد استفاده می‌توان به طاق نصرت، تبلیغات و... اشاره کرد.





:: برچسب‌ها: داربست , فلزی ,
:: بازدید از این مطلب : 275
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: