نوشته شده توسط : سارا موسوی
در هنگام برپایی و نصب داربست، خطراتی داربست فلزی و پرسنل کار را تهدید می کند که این خطرات عبارتند از:
  • سقوط از ارتفاع
  • برخورد سر با اشیاء
  • خطر برق گرفتگی
  • ریزش داربست
  • عدم تخته پوشی

خطرات داربست

سقوط از ارتفاع در حین کار با داربست

هنگامی که فردی بر روی داربست به سمت بالا یا پایین حرکت می کند و یا در مکان هایی که دارای حفاظ مناسبی نیستند و امکان سقوط می باشد، باید برای جلوگیری از سقوط فرد از بالای داربست از سیستم (PERSONAL FALL ARREST SYSTEM) استفاده کرد. در همه نقاط داربست که خطر سقوط از داربست وجود دارد، باید موانع ایمنی و حفاظ Top rail/Mid rail/Guard rail نرده های میانی و بالایی حتما نصب شود.

نصب گاردریل در دو انتهای داربست و در طرف باز آن سبب می شود تا افرادی که بر روی داربست کار میکنند، ایمنی بیشتری داشته باشند. اگر فاصله سکو از کار بیشتر از ۱۴ اینچ باشد، باید علاوه بر استفاده از گاردریل، تمام افراد روی داربست از کمربند ایمنی نیز استفاده کنند. Top rails به فاصله یک متر از سکو نصب گردد، بین سکو و Top rails باید Midrails نصب شود.

احتمال برخورد سر با اشیاء در داربست

برای جلوگیری از اتفاق افتادن این مورد، افرادی که بر روی داربست کار می کنند حتما باید از کلاه ایمنی به همراه چانه بند استفاده کنند. در قسمت بالایی محل کار باید تور ایمنی نصب شود و از قرنیز TOE-BOARD برای لبه های محل کار استفاده شود.

خطرات داربست بندی

خطر برق گرفتگی در حین کار بر روی داربست

ممکن است داربست در کنار سیم های برق یا محلی که خطر برق گرفتگی در آن زیاد است، نصب گردد که در این صورت باید اقدامات لازم برای جلوگیری از برق گرفتگی را انجام دهید از جمله این اقدامات رعایت فاصله استاندارد و مناسب از خطوط و تجهیزات انتقال برق می باشد.

خطر ریزش داربست

مهم ترین اقدام برای جلوگیری از خطر ریزش و سقوط داربست، استفاده از متریال مناسب می باشد. لوله های داربست را بصورت صحیح و محکم ببندید و حتما از مهار استفاده کنید. محلی که برای استقرار داربست استفاده می کنید باید حتما سفت و محکم باشد. همچنین باید داربست را به سازه اصلی که ممکن است ساختمان باشد و یا استراکچر بسته شود.

برای اطلاعات بیشتر به سایت داربست سیماساز مراجعه کنید.



:: برچسب‌ها: داربست , داربست فلزی ,
:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سارا موسوی

یکی دیگر از کاربردهای داربست فلزی ، استفاده از داربست به جای شمع زیر بتن یا به اصطلاح داربست زیر بتن می باشد.

معمولا داربست زیر بتن در جاهایی استفاده میشود که امکان استفاده از شمع وجود ندارد. به طور مثال ارتفاع سقف از ۳ متر بیشتر باشد و یا کنسول سقف و یا اینکه سقف دارای ضخامت زیاد بوده و شمع جواب گوی بار وارده نباشد.

وزن مخصوص بتن به طور تقریبی حدود ۲٫۴ تن در متر مکعب می باشد و در در اسکلت ساختمانی که به طور مثال پوتری با طول ۲ متر و ارتفاع و عرض نیم متر داشته باشیم وزن این پوتر در حدود ۱٫۲ تن می باشد که علاوه بر این وزن می بایست بار های زنده از جمله وزن بتن ریز و بارهایی چون وزن ویبراتور و قالب و ضربه ریختن بتن و… را نیز می بایست در احتساب نیرویی که می بایست داربست زیر بتن آن را متحمل شود مورد محاسبه قرار داده و فاصله پایه های داربست را با توجه به بار وارده مشخص نمود .

به دلیل اینکه آرماتور بندی و قالب بندی و بتن ریزی نسبتا هزینه بالایی دارد داربست زیر بتن که بار های وارده را می بایست تحمل نماید و در صورت ایراد داشتن آن کل عملیات بتن ریزی متوقف میشود نیز ، از اهمیت بالایی برخوردار میباشد .

به همین دلیل توصیه میشود ، از افرادی جهت نصب داربست زیر بتن استفاده نمود که قبلا این کار را انجام داده باشند و از اهمیت آن اطلاع داشته باشند.

 

نحوه نصب داربست زیر بتن :

 

به صورت کلی داربست زیر بتن به دو صورت بسته میشود

در روش اول در صورتی که ارتفاع زیاد باشد ولی وزن زیاد نباشد میتوان تا ارتفاعی که شمع میتواند بر روی آن ارتفاع قرار گیرد را داربست بسته و سپس بر روی آن تخته بنایی گذاشته و سپس شمع را روی آن تخته ها استفاده نمود.

به طور مثال اگر ارتفاع سقف ۵ متر باشد ، میتوان تا ارتفاع ۳ متری را داربست و از ارتفاع ۳ متر تا زیر سقف را جک استفاده کرد.

در روش دوم که متداول می باشد از تراز زمین تا تراز زیر سقف (با احتساب ضخامت قالب و چهار تراش) کاملا با داربست نصب و برای قالب بندی آماده نمود .

هر یک از این روش ها دارای مزیت و معایبی میباشد که در تصمیم گیری در انتخاب روش نصب داربست زیر بتن می بایست در نظر گرفته شود .

از مزایای روش اول میتوان به سرعت نصب سریع تر و استفاده از لوله ها با پرتی کمتر و هزینه کمتر داربست بندی ، و در روش دوم اطمینان بیشتر در بار پذیری و استحکام و سرعت بیشتر در قالب بندی و آرماتور بندی نام برد .

در پایان لازم است به این نکته مهم اشاره شود که قالب بند می بایست داربست فلزی را از لحاظ درست اجرا شدن چک نموده و در صورتی که ایرادی مشاهده می نماید به اکیپ داربست بند جهت رفع آن ایراد متذکر گردد .

زیرا داربست ها صرفا به جای شمع ها مورد استفاده قرار میگیرد و به دلیل اینکه داربست بند هر چقدر ماهر باشد نحوه بسته شدن قالب و درزها باید توسط قالب بند چک شود و در صورتی که داربست درست باشد  نحوه قالب بندی میتواند منجر به ایجاد ایراد در هنگام بتن ریزی شود.

برای اطلاعات بیشتر به سایت داربست سیماساز مراجعه کنید.



:: برچسب‌ها: داربست , داربست فلزی ,
:: بازدید از این مطلب : 147
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 بهمن 1399 | نظرات ()