چک لیست شناسایی خطرات در JSA
نوشته شده توسط : سارا موسوی

شناسایی خطرات در داربست بندی یکسان نیست مثلا در اجرای داربست فلزی یا داربست متحرک خطرات متفاوت است . ایمنی در شغل داربست بندی بسیار پر اهمیت است زیرا داربست بندی از پر خطر ترین مشاغل دنیا می باشد ولی می توان با شناسایی خطرات تا حدود زیادی از آن جلوگیری کرد .

قبل از اینکه با چک لیست شناسایی خطرات آشنا شوید شما باید با استاندارد های اولیه داربست در جهان یعنی OSHA شوید سپس ایمنی داربست های متحرک یا چرخدار را مطالعه کنیدو پس از اینکه مطالب زیر را خواندید می توانید از فرم چک لیست خطرات داربست بندی JSA اسفاده کنید.
 
خطر اجتناب ناپذیر است. اما قوانین رقابتی، شرکت‌ها و سازمان‌ها را مجبور می‌سازند تا نگاه دقیق‌تری به استراتژی‌های مدیریت خطر داشته باشند وبدین طریق کارآیی عملیاتی و مزیت رقابتی‌شان را افزایش دهند.
 
مدیریت اثربخش خطر سبب بهبود اتخاذ تصمیم می‌شود. شما می‌توانید به کمک مدیریت خطر به طور چشمگیری با استفاده از تکنولوژی اطلاعات از اتلاف بودجه در زمینه تکنولوژی اطلاعات و دوباره کاری کاهش دهید.
 
خطر محرک بسیار قدرتمندی است. امروزه شکست در مدیریت خطر می‌تواند سبب از دست دادن نیروی انسانی حرفه‌ای، از دست دادن شرکای تجاری، از دست دادن بازار یا فرصت‌های درآمدزایی و از همه بدتر از دست دادن کامل عملیات کسب و کار شود. هر سازمانی با خطر دست و پنجه نرم می‌کند، اما اگر خطر بدرستی درک و مدیریت شود، می‌تواند به مزیت رقابتی تبدیل گردد.
 
در حالیکه نقش مدیریت خطر در محیط کسب و کار امروزی منحصر به فرد است، مدیریت خطر به تنهایی مساله تازه‌ای نیست. استراتژی‌های سنتی مدیریت خطر بر کنترل خطرات شناخته شده و ناشناخته با هدف به حداقل رساندن احتمال و هزینه روی دادن آنها متمرکز هستند. با این تعریف خطر فقط تهدید محسوب می‌شود.
 
بعلاوه، سازمان‌ها مدیریت خطر را به عنوان عامل فعال کننده کسب و کار می‌دانند. این دیدگاه جدید، نه تنها خطر را تهدید نمی‌داند، بلکه فرصت جدیدی تلقی می‌کند که می‌تواند اهرمی برای ساخت محصولات جدید، خدمات جدید، مدل‌های جدید کسب و کار و راه‌های جدیدی برای رقابت در بازار باشد. امروزه سازمان‌های موفق، استراتژی‌هایی را می‌سازند که مدیریت خطر را با خطر متوازن نماید تا بدین ترتیب نوآوری افزایش یابد و در بازار جایگاه ویژه‌ای برای سازمان ایجاد گردد.
 
آنالیز ایمنی شغلی ( JSA ) چیست ؟
 
بر اساس مقررات قانونی و همچنین اصول اجتماعی و انسانی کارفرمایان موظف اند که نسبت به تامین ایمنی و بهداشت کار برای کارمندان خود اقدام نمایند. در این راستا ارزیابی ریسک های ایمنی و بهداشتی محیط های کاری از وظایف کارفرمایان محسوب می شود. بر همین اساس لازم است که کارفرمایان در صورت لزوم اقدام به بکارگیری مکانیسم های کنترلی برای حذف یا کاهش ریسک های تحمیلی بر کارکنان نمایند. آنالیز ایمنی شغلی روشی است برای کسب اطمینان از وجود درجه قابل قبولی از ایمنی و بهداشت در محیط های کاری و راهی را برای شناسایی خطرات مرتبط با شغل و همچنین تعیین اقدامات کنترلی فراهم می آورد. این فرایند شامل آنالیز دقیق کلیه وظایف موجود در یک شغل، شناسایی خطرات بالقوه ایمنی و بهداشت در هر مرحله و تعین مکانیسم های عملی و کاربردی برای حذف و یا کنترل خطرات شناسایی شده است. بنابر این در مورد هر شغلی می توان پس از انجام آنالیز ایمنی شغلی، اقدامات کنترلی فنی را همراه با ارائه آموزشها و دستورالعمل های اجرایی پیاده سازی نمود.
 
پس بصورتی واضح تر می توان چنین بیان نمود که :
 
آنالیز ایمنی شغلی عبارت است از بررسی سیستماتیک یک شغل به منظور شناسایی خطرات بالقوه آن، ارزیابی سطح ریسک و شناسایی متد کنترلی مناسب برای کنترل ریسک خطرات شناسایی شده.
 
البته بایستی بخاطر داشت که آنالیز ایمنی شغلی با بازرسی محیط کار و ممیزی شغلی متفاوت می باشد.
 
بازرسی محیط کار یک بررسی سیستماتیک از شرایط و عملیات محیط کار برای تعین مطابقت آن دستورالعمل های کاری و مقررات ایمنی و بهداشت از قبل تعریف شده می باشد.
 
فرایند ممیزی نیز عبارت است از یک بررسی سیستماتیک از سیستم مدیریت ایمنی برای تعین وجود مطابقت فعالیتها و نتایج مرتبط آنها با خط مشی ها و برنامه های پیشگیرنده از قبل تعریف شده. علاوه بر این ممیزی، موثر بودن برنامه های ایمنی در دستیابی به اهداف تعریف شده در خط مشی ها را نیز ارزیابی می نماید.
 
در تجزیه و تحلیل ایمنی مشاغل با کلمات و عبارات خاصی سروکار داریم که باید از هم متمایز شوند.یکی از این کلمات کلیدی Job است که به شغل در معنی عام یا به عبارتی به حرفه بر می گردد. مثلا در مشاغلی نظیر برقکاری، جوشکاری و پرسکاری، ممکن است هر یک از افراد این حرفه ها، کارها و وظایف مختلفی را در رابطه با شغلشان انجام دهند.
 
مثلا یک برقکار ممکن است سیم کشی کند، لامپی را تعویض کند یا یک وسیله برقی را تعمیر کند. هر یک از این فعالیت ها و وظایف را اصطلاحا یک Task ، وظیفه می گویند. اما هریک از این فعالیت ها از مراحلی تشکیل شده اند؛ مثلا جهت تعویض یک لامپ سوخته، برقکار روی چهارپایه می ایستد، لامپ را با یک دست و سرپیچ را با دست دیگر می گیرد، لامپ را می چرخاند تا از سرپیچ خارج شود و سپس از بالای چهارپایه پایین می آید. به هریک از این مراحلStep (گام) می گویند.
 
روش کار بدین صورت است که پس از انتخاب شغل مورد نظر و فعالیت مربوطه باید مراحل مختلف انجام کار لیست شوند. پس از ثبت مراحل اصلی هر کار، باید تمامی خطرات مربوط به هر مرحله را شناسایی و یادداشت نمود. 
 
یکی از مهمترین اهداف اجرای مطالعه آنالیز ایمنی شغلی، یافتن رویکردهای اثربخش و کارآ در زمینه ادغام عنصر انسانی با طراحی و عملیات در راستای دستیابی به سطوح بالاتر در زمینه ایمنی، قابلیت اطمینان، بهره وری، قابلیت دسترسی و نگهداشت پذیری است.
 
هر چند که می توان آنالیز ایمنی شغلی را بدنبال یک افزایش معنی دار در نرخ حوادث و بیماریها اجراء کرد ولی بایستی در کل آنالیز بصورت پیشگیرانه اجراء گردد. در همین راستا شناسایی خطرات و بکارگیری اقدامات پیشگیرنده در مراحل طراحی و سازماندهی کار الزامی خواهد شد.
 
بنابراین فرایند آنالیز ایمنی شغلی می تواند در مراحل طراحی، ارزیابی طراحی سیستم و بروز هر گونه مشکل در زمینه تعامل انسان – ماشین مورد استفاده قرار گیرد. به این ترتیب ممکن است آنالیز ایمنی شغلی توسط طراحان، ارزیابی کنندگان، مدیران، واحدهای عملیاتی و غیره انجام گیرد.
 
 
در اجرای JSA اعضاء کمیته ایمنی و بهداشت و کارشناسان مرتبط نقش برجسته ای را ایفاء کرده و در این فرایند وجود آنها الزامی و راهگشا خواهد بود. زیرا معمولاٌ گروه یاد شده از تجارب عملی زیادی در زمینه شناسایی خطر، ارزیابی ریسک و همچنین ارائه روشهای کنترلی مناسب می باشند.
 
نقش متخصصین ایمنی و بهداشت در فرایند JSA میتواند در کمک آنها در شناسایی خطرات کمتر پیدا و همچنین راهکارهای کنترلی مناسب تر ، نمود یابد.
 
تعدادی از متخصصین ترجیح می دهند که JSA را محدود به تمامی جنبه های شغلی – نه فقط ایمنی – بکنند. در این صورت روش با عنوان آنالیز شغلی جامع یا آنالیز فراگیر وظایف مطرح می شود. آنالیز شغلی جامع بر اساس این فلسفه بیان شده است که ایمنی بخش انفکاک ناپذیری از عملکردهای وظایف بوده و جزئی جدا محسوب نمی شود.
 
قابل ذکر است که در این پروژه تنها جنبه های ایمنی و بهداشتی مشاغل مد نظر می باشد :
 
مراحل انجام آنالیز ایمنی شغلی
 
مراحل انجام آنالیز ایمنی شغلی به شرح ذیل می باشد :
 
۱- انتخاب شغل برای آنالیز
 
۲ – تجزیه شغل به مراحل مختلف انجام کار
 
۳ – شناسائی خطرات
 
۴ – پیشنهاد راه حل
 
۵ – پیگیری و نظارت
 
 
مراحل انجام آنالیز ایمنی شغلی
 
انتخاب شغل برای آنالیز
 
یک شغل از توالی مراحل یا فعالیت های مجزا تشکیل شده که با هم یک هدف کاری را دنبال می کنند . در بعضی از مشاغل که فعالیت ها وسیع می باشد ( مثل معدنکاری و کاغذ سازی ) آنالیز شغلی رویکردی مناسب نیست . همچنین بعضی از مشاغل هستند که فعالیت آنها محدود است ( مثل چرخاندن یک سوئیچ ، بستن یک پیچ ، فشار دادن یک دکمه ). این گونه مشاغل نیز برای آنالیز مناسب نمی باشند . مشاغلی باید برای آنالیز انتخاب شوند که از نظر فعالیت نه وسیع باشند و نه محدود ( مثل فعالیت روی ماشین آلات و برقکاری ) .
 
در انتخاب شغل برای آنالیز ، فاکتورهای زیر باید در نظر گرفته شود . این فاکتورها بر حسب اهمیت به ترتیب زیر دسته بندی می شوند :
 
۱- معلولیت: آن دسته از مشاغلی که آسیب رساندن به افراد یا منجر به معاینات پزشکی یا ناتوانی افراد می شوند ، باید در اولین مرحله مورد آنالیز قرار گیرند .
 
۲- ضریب تکرار حوادث: مشاغلی که بطور مکرر در آنها حادثه رخ می دهد .
 
۳-ضریب شدت حوادث: شغلهایی که حوادث در آنها ضریب شدت بالایی دارد یعنی باعث بروز LTI و درمان پزشکی می شوند باید آنالیز شود.
 
۴- مشاغل جدید یا تغییر شغل ها: در عملیات جدید ناشی از تغییر ماشین آلات، تجهیزات و فرایند کاری ممکن است سابقه حادثه وجود نداشته باشد ، ولی لازم است پتانسیل بروز حادثه در آنها ارزیابی شود . آنالیز ایمنی شغلی برای کلیه مشاغل جدید ضروری است و نباید این عمل به قدری تاخیر بیفتد که حوادث یا شبه حوادث بوجود آیند.
 
ذکر این نکته الزامی است که :
 
آنالیز ایمنی شغلی، بررسی شغل است نه شخصی که شغل را انجام می دهد
 
هنگام تجزیه شغل به مراحل مختلف انجام کار باید از بروز اشتباهات اینچنینی جلوگیری شود :
 
۱ – تجزیه شغل به مراحل غیرضروری
 
۲ – مشخص نبودن مراحل اساسی انجام کار
 
تجزیه شغل به مراحل مختلف انجام کار ، شامل مراحل زیر است :
 
۱ – انتخاب فرد صلاحیت دار برای تجزیه شغل
 
۲ – مشاهده نحوه انجام کار و تجزیه آن به مراحل اساسی
 
۳ – ثبت و تشریح هر کدام از مراحل تجزیه شده
 
۴ – بازنگری مراحل تجزیه شده به همراه فردی که مسئولیت انجام شغل را بر عهده دارد.
 
 
 قبل از آنالیز شغل، کارشناسان ایمنی و بهداشت شرح وظایف سازمانی و شرح وظایف عملی که ممکن است توسط واحدها تعریف شده باشد را مطالعه و شغل را مورد مشاهده قرار داده و پس از مصاحبه با کارکنان و مشاهده مشاغل و تشکیل جلسات آنالیز سلسله مراتبی وظایف در آن واحد ، شرح وظایف شغلی را به ترتیب گام های اجرایی شغل در کاربرگ تجزیه و تحلیل ایمنی شغل در قسمت مربوطه به ترتیب و مراحل انجام کار ثبت می نمایند.
 
افرادی که در آنالیز شغل شرکت می نمایند توسط رئیس واحد مربوطه و ازمیان افراد باتجربه و علاقمند در هر گروه شغلی انتخاب می شوند.
برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت داربست سیماساز مراجعه کنید .
 
 
 
 




:: برچسب‌ها: داربست فلزی , داربست ,
:: بازدید از این مطلب : 515
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: